Mt Tongariro får utbrott

Medan jag sitter i mitt barndomshem och dricker vanligt svenskt bryggkaffe läser jag på internet att Mount Tongariro på Nya Zeelands Sydö, har fått utbrott!

VOLCANO: White Island.

Det var över 100 år sen vulkanen sist hade utbrott.
Vulkanen spottade ut aska och stenar vid igår (7 augusti) vid midnatt lokal tid.
Än så länge vet man inte om detta är ”det enda” vulkanen kommer att göra,
eller om utvecklingen blir större och kanske hela toppen av vulkanen flyger av.
Prover av askan som än så länge spottats ut kommer att ge teknikerna mer information.
Ingen skadades eller avled av de stora (upp till 1 meter i diameter)
stora stenarna som slungades ut ur vulkanen.

Se en film här.

På ett sätt är jag glad att jag inte är i NZ nu, för tydligen har lukten av svavel från vulkanen nått ända till Wellington. Men å andra sidan vore det lite kul att resa närmare vulkanen och filma och fotografera det hela. Det är ju inte var dag man är i närheten av ett vulkan utbrott.

Får hoppas det inte blir mer än så här i alla fall, för det
kan bli riktiga skador om hela toppen flyger av!

6 thoughts on “Mt Tongariro får utbrott

  1. Oooops… ja man vet inte riktigt vad man ska tycka, häftigt om man fångar det på bild, mindre häftigt om det blir stora skador och människor får lida. Naturen är oberäknelig. Jag har missat något förstår jag, är du på besök i ditt gamla hemland rent av??
    kram kram

    • Japp, japp, nu är jag i födelselandet. =o)
      Njuter med familj och ska få till att träffa vänner oxå. Så mkt som ska hinnas med på kort tid. Det är alltid sån när man far hem i några veckor. =o)
      Blir uppdateringar på bloggen när jag har wifi igen.
      kram

  2. Det bubblar och pyser och mullrar lite här och var i världen. Det kanske alltid har varit så men nu får vi reda på precis allting hela tiden.
    Är du hemma i Sverige nu?
    Agneta kram

  3. Oj det hade jag missat, har visst inte läst NZ Herald på ett par veckor… 🙂

    Hoppas att du har det bra i Sverige, att du hinner träffa alla du vill träffa och äta allt du vill äta. Utan alltför mycket stress som det lätt blir.

    Ha det gott!
    Kram Elin

    • Känner att jag knappt hinner med allt jag ska hinna med. Behöver 3 veckor till för allt.
      Det är speciellt vänner jag inte haft tid till än. Men ska få till ett par dagar om ett par veckor. =o)
      Hoppas ni har det bra tillbaka i Sverige!
      kram

Kommentera

