Försöka sig på en Timelapse

Nu när jag varit uppe i Nord Norge, har jag prövat mig på Timelapse!

För er som inte vet, timelapse är när man ställer upp kameran en plats, bestämmer
sig för hur ofta man ska ta bilder, och så får kameran stå där och ta flera bilder i
kanske flera timmar, som sen när de blir ihopsatta,blir en film! Man kan ta en
timelapse på en blomma som går från knopp till fullfjädrad blomma, eller på
moln som flyger eller himlen, på nordljuset som leker över himlen, en fors som
rinner som mjölk över stock och sten, eller kanske på trafik som skyndar sig
genom en stad, eller naturen som går från vinter- till sommarskrud.Det har varit kul att göra timelapse, men oxå väldigt svårt.
Mycket trial and error.
Min kära syster har varit med mig ute i naturen för att finna det perfekta stället att göra en timelapse på. Och vi fick till några bra filmer. Filmerna visar jag vid ett senare tillfälle.

En utav kvällarna gick vi ut på Skipperneset i Bergsfjord.
Jag satte upp kameran och fotograferade utöver Bergsfjord, och sen satte
vi oss på liggunderlag, hade på oss varma kläder, njöt gott kaffe och choklad
och bara pratade medan solen gick ned. Kallt blev det, kanske runt 5 grader.
Men vi hade det så mysigt! =o)

11 thoughts on “Försöka sig på en Timelapse

  1. Wow så vackert, vilka bilder! Förstår att ni hade det mysigt där.
    Tiden går verkligen fort nu när man är vuxen, det känns nästan lite otäckt ibland. Man hinner liksom inte med i tanken.
    Kram!

  2. Min dröm, att få bo i Norge och väldigt gärna väldigt långt upp, precis som din syster……det finns nog inget vackrare. Jo, det skulle väl vara NZ då!!!
    Agneta kram

  3. Verkligen fina bilder på vackra Norge! Hoppas jag inte missar dina timelapse-videos, vill jag gärna se!
    Kram och hälsningar från Kreta
    ☼☼☼

  4. Fantastiska bilder Tine och jag blir varm i hjärtat av att läsa att du och din syster har fått tillbringa värdefull tid tillsammans i sommar. Ni bor nästan på varsin sida av jordklotet och båda på hisnande vackra platser.

    Kram på dig♥

Kommentera

