Silda

Utanför Bergsfjord, i nord Norge, ligger ön Silda.

Silda är en ganska stor ö, med flera fjälltoppar och små sjöar som samlats i dalarna.
Det är otroligt vackert på Silda, och under de åren jag bodde i Bergsfjord, fick jag möjligheten genom min kära syster och hennes familj att besöka flera olika delar av ön.

Fiskebåtar i Bergsfjord, med Silda i bakgrunden.

Vid bryggan väntar vi på vår båt skjuts.

Lillemor går ut på bryggan för att sitta med bror.

Fotomodell! =o)

A piece of Bergsfjord.

Den här gången när jag besökte dem, for vi till en plats som jag inte sett förr.
Vi la till med båten och sen fick vi klättra upp en ganska brant backe för att komma till en svacka bland bergen där det fanns en sjö. Det var en svettig tur, med kamera runt nacken och kamera utstyr på ryggen. Men jag kom upp till sist! Och utsikten var otrolig. =o)

Då kör vi mot Silda!
Det är fiskebruket ni ser till vänster.

Kaptenen själv med äldsta sonen.

Och här är en bråkdel av självaste Silda!

Övergivet hus i utkanten av Bergsfjord.

Glada barn på tur. =o)

Utsikt när vi klättrat den första biten.

Däruppe kokade vi bålkaffe (åh, som jag saknat det där bålkaffet), grillade god norsk korv,
och bara kosade oss ordentligt tillsammans, som förr i tiden.

Barnen väntar tålmodigt på att det ska bli glöd till grillning.

Det blev en del rök när lyngen tändes på…

Gött med Körv!

Dags att grilla och kosa sig.

Och så bålkaffe!

Efter att ha fyllt hålen i magen, promenerade vi ännu lite högre upp bland fjällen, och fick en god utsikt över Bergsfjord. Helt magnifikt!

Utsikt från bålplatsen.

Utsitkt ner mot bålplats och sjön, på väg lite högre upp i backen.

Tid för eftertanke…

Sån otrolig natur!

Jag känner mer och mer, att jag älskar naturen.
Städer i all ära, men det är i naturen, med endast vindens sus och havets brus, som jag mår som bäst. Sen kan ju myggor och annat flugfä och kryp hålla sig undan helst… =o)

Mer vacker utsikt.

Utsikt över Bergsfjord!

Bergsfjord

Om ni någonsin får chansen at besöka nord Norge, så gör det!
Ni kommer inte att ångra er, det lovar jag.

Och därnere sitter familjen Worén-Jensen och njuter av tur livet. =o)

Hundarna fick oxå vara med på tur och kosa sig. =o)

Esca

Ilo

Trevlig Helg allesammans!

3 thoughts on “Silda

  1. Åh, du är så bäst syster! Tack för härliga bilder o en fantastisk dag på tur c”,)
    Hoppas det inte blir så länge till nästa gång vi går eller kör på tur ilag!
    Kramis!

    • =o)
      Jag hoppas vi kan ses mycket snart, fortare än vi tror. Och bara umgås, ännu mer än förra gången, gå tur, prata ilag, dricka vin på kvällen och kaffe på dagen och bara mysa. Lääängtar!!
      Kramar!!

Kommentera

