Mitt Wellington; del 2

Ja, så fortsätter jag visa en del av de platser som jag älskar i Wellington, eller i alla fall platser som jag använder mig av nästan dagligen.

Först visar jag en del av Kilbirnie.
En liten förort med många snabbmat platser, ett par video butiker, mataffärer
och så är det en central plats för flera bussar.
Det är oxå i Kilbirnie som jag jobbar för tillfället.

En busy street i Kilbirnie.

Det är till höger i bild där bussen står som jag brukar gå av bussen om jag vill köpa en kaffe innan jag ska på jobb, eller byta buss eller dylikt.

Detta är Bay Road, huvudgatan i Kilbirnie.
Countdown är en mataffär.

Följande är bilder från flygplatsen och Miramar.
Jag bodde i Miramar i några år, och det är verkligen en trevlig liten förort.
Det är oxå där Peter Jacksons efter produktions bolag Park Road Post ligger,
samt Weta Workshop, Weta Digital och Weta Cave (en typ present butik etc).

En rondell som tar dig till flygplatsen och Miramar bland annat.

Ett Qantas flygplan gör sig redo för avgång.

Ännu ett flygplan som precis lyft från Wellington Airport.

Den här skylte har varit väldigt debaterad…
Först snackades det om att det skulle stå Wellywood, i och med att Miramar (där skylten finns) är som Nya Zeelands Hollywood. Men det tyckte många var väldigt cheesy. Till rugby world cup blev det istället en skylt där det stod All Blacks. Men nu har de alltså ändrat till den här skylten. Helt ok tycker jag.

En busshållplats precis när man kommer in till Miramar.

En utsikt över en del av Miramar. I mörkret i den större byggnaden till höger i bild, ligger Weta Digital och på andra sidan av byggnaden ligger Weta Workshop.

Lite hus i Miramar.
Jg tycker bara att det ser så kul ut med husen på kullarna. Inte speciellt säkert under en jordbävning, men långt undan en tsunami. Pest eller kolera…

Detta är Roxy Cinema i Miramar som öppnades för bara nåt år sen. Det var en gammal bio där som köptes och restaurerades av bl.a. Richard Taylor och Jamie Selkirk.

Det var det för den här gången.
Det kommer mera… =o)

4 thoughts on “Mitt Wellington; del 2

  1. God morgon Tine!
    Detta är verkligen en super idé! Så kul att få följa med till dina hemkvarter i NZ! Husen på kulllarna ser jätte mysiga ut. Vilken utsikt de ska ha! Men förstår att risky vid jordbävning.
    Här hemma börjar det bli frostrisk nu även här i södern. Pust! För tidigt känns det som. Vilket klimat vi har! Ni går mot sommar! Härligt!
    Jobbar du fortfarande på hem för psykiskt funktionshindrade? Det lät som tungt men givande. Jag har också jobbat med liknande. Några år på behandlingshem och innan det med autistiska barn. Det sistnämnda älskade jag men dock mkt oregelbundna arbetstider.

    Ha en toppen dag!
    Kram Anna

Kommentera

