Mitt Wellington; del 3

Mitt i Wellington CBD, kan man ta en gammal ”cable car” upp
till Botaniska Trädgården, och få en otrolig utsikt över staden.

Det är dit jag tar er idag.
Bland annat.

Wellington Cable Car är en mycket välbesökt attraktion. Och det är nog väldigt få som besökt staden som inte har en liknande bild. =o)

Utsikt på Mt Victoria från toppen av The Cable Car.

Och från toppen kan man även se färjan som går från Wellington på Nordön, till Picton på Sydön.

I ”The Rose Garden” (botanical garden), finner man ett växthus som har ett intilliggande café med gott fika.

Och en fin liten fontän med fåglar omkring bidrar till en mysig stämning. =o)

Sen kan man gå från Botaniska Trädgården, genom en kyrkogård, förbi parlaments huset och tillbaka till Wellington CBD.

Och här i hjärtat av staden finner man ”The Bucket Fountain”, som byggdes nån gång på 60-eller 70-talet. Den skulle rivas, men så filmades Lord of The Rings in och Elijah Wood ska ha kissat i fontänen en kväll. Efter det blev den kvar och är nu en kär symbol i staden.

The Bucket Fountain

Här, på Reading Cinemas, jobbade jag en gång i tiden.
Och det är oftast hit jag kommer för att se en film eller två…

The Embassy är oxå en biograf och det var här de hade premiären av Sagan om Ringen filmerna. Premiären av The Hobbit kommer oxå att hålla här i November.

Och detta är en utsikt över Lyall Bay i solnedgången…

På återseende!

8 thoughts on “Mitt Wellington; del 3

  1. God morgon eller god kvll hos dig kanske!!
    Ännu ett trevligt inlägg! Jag är förtjust i botaniska trädgårdar. Den hos er skulle jag bra gärna besöka! En annan favorit är den i Melbourne samt i Kapstaden.
    Må så gott!
    Kram Anna

  2. Jättefina bilder som vanligt! I’m a fan and you know it…! Tiden räcker bara inte till nuförtiden…
    Har tagit mig friheten och satt in en bild som jag kopierat hos dig, förra året tror jag, på vårt cafés fb-sida med länkar till dig: https://www.facebook.com/cheerscafeglyfada
    Om du vill tar jag bort den! Om det är o.k? skulle jag isåfall vilja ändra länken till din blogg till ditt blogginlägg med bakelserna, bara det att jag inte hittar det… Funderar på om jag misstagit mig och kanske det inte är dina cupcakes…? Men kan inte tänka mig någon annan som gör så fina cupcakes…!
    Kram♥

  3. Åhhh….nu har jag varit ute och rest igen!! TACK för guidningen, älskar ”ditt” Weelington mer och mer…om jag ändå hade pengar…ya ha deedle…
    Kram kram

  4. ”Har jag gjort bort mig nu igen?”… Ja, det har jag… Idag när jag var ute och hängde upp kläder kom jag plötsligt på vart jag lånat bilden… Ursäkta mig kära du!
    Kram, kram♥

  5. Vilken vacker stad det är och med lite höjder och hav så blir det alltid något alldeles speciellt! Du borde bli turistambassadör för Wellington!
    Agneta kram

Kommentera

