Och julen varar än till påska…

En valig dag på jobb.

Jag pratade med en av våra inneboende. Han är en gammal skådespelare, som efter en karriär i NZ flyttade till UK och arbetade mest i teater innan han blev mentalt sjuk och sändes tillbaka till NZ. Han har en sån där typisk, gammal teater accent. Pratar lite som Ingmar Bergman, fast på engelska.
Jag sa till denna man att snart är det jul igen.

Han sa: ”I always miss out on the christmas party, dear”.
Detta lät så sorgligt tyckte jag och sa att vi ska fira rejält på hemmet detta år.
”There was one christmas though dear, that I celebrated with my Swedish friends”, fortsatte denna gamla skådespelare. ”And they celebrated everyday between Christmas and New Year!”

”We actually start celebrating the first day of December”, sa jag. ”And all the way to easter”.

”Well, I won’t miss the christmas party this year then, dear”, sa han med ett stort leende och gick med bestämda steg genom korridoren för att gå ut och röka.

Dessa människor kan lysa upp vardagen ibland, det är ett som är säkert.
Och jag önskar ofta att jag kunde göra mer för dem…

Trevlig helg!

3 thoughts on “Och julen varar än till påska…

  1. Visst är det väl härligt med vanliga dagar på jobbet, goda ord, lite skratt o umgänge!
    Härlig berättelse från den gamla skådisen c”,)
    Men låt oss hoppas att julen inte varar helt til påsk!

    Klem Anna

  2. Ååå, det lät så gulligt och du måste vara en underbar människa som bryr dig om de boende. Och jag kan nästan höra honom, still med en viss elegans i sitt tal, eller?
    Kramar
    Agneta

Kommentera

