Vart var du?

9/11…tio år sen nu.

Har det redan gått 10 år?
Wow….tiden går verkligen fort.

Dagen innan hade min bror och jag tagit flyget mot Nord Norge för första gången.
Vi skulle besöka syster yster med familj och njuta av höst i Bergsfjord, och brodern skulle jobba på fiskebruket..

Dagen D hade min bror och svärbror farit på jobb.
Min syster och jag njöt lång frukost, kaffe, prata med varandra och mysa och leka med mitt första syskonbarn.
Det var en bra morgon.Men så hände det. Attacken på ”The Twin Towers”, ”Pentagon” och hijack av United 93.
Resten av dagen satt vi fastklistrade vid TV:n, kokade mer kaffe och väntade på broder och svärbror. Sen blev det ännu mer TV och chock och funderingar och tankar.
Varför hände detta?

Det var bara början på kriget mot terroristerna.
Men vi vet egentligen inte om det var al-qaeda som stod för förödelsen. Vissa säger att det lika gärna kunde ha varit något annat. Men det får vi nog aldrig veta.

9/11 2001
Vart var du?

P.S. Bild lånad från internet.

24 tankar på “Vart var du?

  1. Usch så hemskt ja. Den dagen var jag hemma på Kreta och pysslade på hemma med ett nyhetsprogram på TV’n i bakgrunden.
    Vet du Tine, det är så synd att det tar så lång tid att kommentera på wordpress bloggar…är så jobbigt att fylla i allt…finns det något sätt så att det blir enklare?

  2. Vad tråkigt Eva. =o(
    Vad är det du måste fylla i förutom namn, email och webbsida?
    Vet inte om det finns nåt annat sätt, men vet att det är de tre sakerna jag måste fylla i på nästan alla bloggar som jag kommer till.
    Ska se om det finns enklare sätt att kommentera på.
    kram

    • Nej, det är en sån där händelse man för alltid kommer att se framför sig…
      Var sjuk förra veckan och kom mig inte ut att fotografera. Och hittills har jag inte haft tid med veckans tema. Men hoppas kunna ta bilder imorgon eller onsdag!
      =o)

  3. Jag är väl en av de få som inte exakt kan sätta tummen på var jag befann mig. Antagligen beroende på att mitt huvud var ockuperat av annat då jag nyss kommit hem från några månaders sjukhusvistelse efter min stroke den 26 juni 2001. När jag väl förstått så följde jag förstås nyhetsflödet.

    • Men oj!
      Hoppas du mår mycket bättre nu Steve.
      Nej då förstår jag att denna händelse inte var så ”viktig” för dig just då, du had ju fullt upp med annat.
      kramar

  4. Det glemmer jeg aldri…jeg hadde akkurat født Elias og var hjemme med han. Ammet ”hele” dagen og koste meg i sofa’n med Tv’n. Derfor satt jeg og fikk med meg de grusomme nyhetene akkurat i det de kom inn….og jeg kunne ikke tro det jeg så husker jeg:-(. HUsker vi satt med tv’n på hele dagen og kvelden.
    Klem♥

  5. Jag bodde i Australien och hade just kommit hem från en film på bion och satte på TV’n, hamnade mitt i en nyhetssänding där de visade förödelsen och jag trodde att det var någon dålig thriller som var på TV, det tog några minuter innan jag insåg det obegripliga…. Tänkte på det idag och det är fortfarande lika obegripligt.

    • Oj! Australien… =o)
      Ja, det var det man trodde. En dålig film. Men ikke…. =o(
      Fortfarande obegripligt som du säger, och kommer nog alltid att vara det, tyvärr.
      kram

  6. Satt i bilen på väg hem från jobb. radion stod på som vanligt och plötsligt vaknade jag till, mina tankar hade gått till er i Norge hur ni hade det och att jag väldigt gärna vile var med er. Ett plan som kört in i ett höghus. Fattade ingenting, men när jag kom hem satte jag på TV;n och sen stod den på medan maten blev lagad och tankarna gick till alla drabbade. Det går inte att ta in, vilken ondska och vilken fruknansvärd tragedi. I en intervju efteråt var det en mamma som berättade att hennes dotter ringde och berättade att planet var kapat och hennes Dotter hann tala om för din Mamma om den kärlek hon fått .Kvinnan fick ta adjö av sin Mamma och hann också säga att hon var beredd på att dö. Bär det med mig när ni är så långt borta ,I vardagen glömmer man ibland att säga dom viktiga orden Du är så underbar jag finns här för dig som du finns för mig. ESKER DIG

  7. Jag hade en halvårsgammal bebis och satt framför TVn större delen av dagen, ammade av och till. Det kommer jag alltid att minnas.

    Appropå inlägget om att det är jobbigt att kommentera. Det är det inte för mig för mitt namn, email och websida ligger kvar varje gång jag går in här så jag behöver aldrig skriva om dom. Men det kanske är olika beroende på vilken dator man har eller?

    • Hmm…kanske om man är följare som Anna skriver att alla uppgifter automatiskt läggs upp…?
      Eller beroende på dator man har, eller vilken webbläsare man använder…

  8. Jag satt med dig kära syster o såg på tv. Minns oxå en mysig morgon o så…DÂR sker det nåt o resten av dagen satt vi o såg på tv, väntandes på man o bror.
    Tänkte på hu jävla overkligt det faktiskt var. Såg en dokumentär igår, filmad av en fransk man som var ilag med brandmännen för o göra en dokumentär…o vilen sådan det blev…

    Kramis

  9. Som du redan sett: 🙂 Jag var på Samoa! Kul att din sambo bott i just den falen på Manono, fast vi bodde granne med den och jag fotade från vår ”altan”. 🙂

Lämna en kommentar